søndag 1. mars 2009

Turist-spotter

Paris er verdens største turistby, og man vet at 20000 av dem besøker La tour Eiffel hver dag. Som den pariseren jeg er, irriterer jeg meg ganske ofte over disse menneskene. Jeg har lager en liten liste som forklarer hvordan en average turist er.
  • Den bærer et stort kamera på magen, slik at den skal klare å ta bilde av alt den ser.
  • Den går alltid rundt med en guidebok, og leser høyt fra den mens den peker på alle tingene rundt seg.
  • Bretter ut kart på størrelse med madeira når de skal finne ut hvor de skal.
  • Den har alltid på seg sekk eller rompetaske (rompetaske burde vært bannlyst fra jordens overflate), helst begge deler.
  • Hvis den reiser med en gruppe(det skjer ofte), har den et felles klesplagg. Enten en gul caps med skrift på, eller en t-skjorte med et kleint bilde og tekst på.
  • Ser helt forvirrer ut når de skal på métroen, og står lenge ved veggkartene og diskuterer høylytt
  • Den er veldig paranoid, og tror at alle på Métroen vil stjele vesken(eller rompetasken) dens, og tviholder på den for å forsikre seg om at ingen tar den.
  • Den blir begeisteret når de kommer en klein gatemusikant inn på métroen og begynner å spille på den sure fiolinen sin.
  • Skriker it is the next stop! til medturistene sine, blir veldig stresset for at den ikke skal komme av métroen.
  • Den henger på Tursistsbutikkene, og kjøper kleine vesker, capser, gensere ol. med Paris på.
  • Den elsker å sitte på trappene nedenfor sacre coeur og synge sammen med gatemusikantene.
  • Den skriker av glede når eiffeltårnet blinker på kvelden
  • Den flokker seg sammen med andre turister som er der i samme ærend som den selv.

Dette ser jeg hver dag! Skrekk.. Men jeg skjønner jo at Den vil besøke Paris, det er faktisk verdens vakreste by..

À la Prochain! Biz<3

5 kommentarer:

Somewhere only I know sa...

Haha! Helt enig i at rumpetasker burde vært bannlyst! Du vet også at du ser en turist når de går med sånn lommebok som går rundt halsen og som du ser gjennom genseren! ;)

Ida sa...

HAha.. Det er sant! Det glemte jeg helt! Det er jo nesten det kleineste!

Anonym sa...

hvilken skole går du på i Paris?

Anonym sa...

Å som jeg gleder meg til å være turist i Paris! Det er godt vi har deg til å vise oss rundt, slik at vi slipper å være så forvirret på metroen. Gleder meg til å se deg!
Hilsen tanta.

Cecilie sa...

Haha, herlige observasjoner!

Og det er faktisk ikke bare i Paris de ser sånn ut :P Til og med her i Grimstad ser de sånn ut. Oh! Ikke glem de hvite sokkene i sandalene! XD

Jeg prøver å se litt mindre ut som en turist, blant annet har jeg kjøpt en liten kameraveske til speilrefleksen som får plass oppi en vanlig veske, så slipper jeg å gå med det på magen sånn :P